![]() Please Wait |
![]() تاکید بر نقش محصولات تراریخته در تامین و امنیت مواد غذایی در کتاب درسی متوسطه
در بازدید دانش آموزان یک دبیرستان نمونه دولتی از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی عنوان شد: تاکید بر نقش محصولات تراریخته در تامین و امنیت مواد غذایی در کتاب درسی متوسطه یکی از دبیران دروس «زیست شناسی» و «انسان و محیط زیست» با اشاره به اینکه کتاب «انسان و محیط زیست»، از سال تحصیلی جاری به مقطع متوسطه وارد شده است، گفت: در این کتاب به نقش محصولات تراریخته در سلامت انسان، محیط زیست و مواد غذایی اشاره شده و از این رو، آشنایی دانش آموزان قبل از ورود به دانشگاه با این مباحث و کاربردهای آن بسیار حایز اهمیت و تاثیرگذار است. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، خانم سمیعی، سرگروه زیست شناسی ناحیه 3 کرج و دبیر دبیرستان نمونه دولتی فاطمه الزهرا در بازدید از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی که صبح چهارشنبه، اول آذرماه 96 به همراه جمعی از دانش آموزان این دبیرستان صورت گرفت، اظهار داشت: علیرغم فعالیت های گسترده موسسات و مراکز تحقیقاتی معتبری مانند پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، اطلاعات دانش آموزان ما در حوزه تراریخته و فناوری های زیست محیطی محدود است و با این بازدیدها، باید شناخت دانش آموزان را در این زمینه گسترش دهیم. وی درباره اهداف این بازدید اظهار داشت: هدف این بازدید، آشنایی بیشتر و ارتقای درک دانش آموزان پایه یازدهم رشته ریاضی این دبیرستان از دروس «زیست شناسی» و «انسان و محیط زیست» است. سمیعی خاطرنشان کرد: قبلا در کتاب سال آخر متوسطه مبحث مهندسی ژنتیک، و موضوع PCR مطرح و در حد بسیار مختصر، این موضوعات با عنوان «تفنگ ژنی» ارائه شده بود. (PCR، واکنش زنجیره ای پلیمراز و تکنیکی است که با استفاده از آن هر قطعه دلخواه از DNA در لوله آزمایش بدون بهره گیری از سلول های زنده، تکثیر می یابد.) دبیر دروس «زیست شناسی» و «انسان و محیط زیست» با اشاره به اینکه تدریس زیست شناسی خصوصا در سال های اخیر به سمت دانش آموز محوری سوق یافته، اظهار داشت: با توجه به این موضوع، این بازدیدها، افق دید دانش آموزان را گسترش می دهد و به آنها کمک می کند تا با مسایل به طور ملموس برخورد کنند؛ ضمن اینکه آزمایشگاه ها در حوزه زیست شناسی جزء لاینفک آگاهی دانش آموزان است. سرگروه زیست شناسی ناحیه 3 کرج افزود: اگر ارتباط بین مراکز تحقیقاتی و مدارس پررنگ تر شود، انگیزه دانش آموزان برای تحصیل بسیار بیشتر خواهد شد و در تغییر نگرش آنها، موثرتر خواهد بود. بر اساس این گزارش، دانش آموزان دبیرستان نمونه دولتی فاطمه الزهرا به همراه جمعی از دانش آموزان این مدرسه، با بازدید از بخش های مختلف پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از جمله انتقال ژن، بیوتکنولوژی میکروبی، کشت بافت، نانوتکنولوژی کشاورزی و فیزیولوژی مولکولی، با اقدامات، دستاوردها، فناوری های تجاری شده و در حال تجاری و محصولات پژوهشگاه آشنا شدند. در ابتدای این بازدید، بعد از تماشای کلیپ دستاوردهای پژوهشگاه، دکتر مطهره محسن پور، دبیر کمیته انتقال ژن درباره فعالیت ها و دستاوردهای بخش مهندسی ژنتیک از جمله محصولات تراریخته برای دانش آموزان توضیحاتی ارائه کرد. سپس مهندس وحید همتی از کارشناسان بخش نانوتکنولوژی میکروبی و خانم عروجلو از کارشناسان آزمایشگاه کشت بافت و سلول، فعالیت های این دو بخش را برای دانش آموزان دبیرستان فاطمه الزهرا تشریح کردند. در ادامه دکتر لیلا مامنی، رئیس بخش نانوتکنولوژی کشاورزی، دکتر پریسا کوباز عضو هیات علمی پژوهشگاه در بخش فیزیولوژی مولکولی و فرزانه فکرت دانشجوی دکتری در این بخش علمی، به تشریح دستاوردها و فعالیت های پژوهشگاه در بخش های تحقیقاتی مذکور پرداختند. لازم به ذکر است مسئولان آموزش و پرورش، شهریورماه امسال از تدریس کتاب «انسان و محیط زیست» برای نخستین بار در مقطع یازدهم برای تمامی رشتهها و دانشآموزان خبر داده بودند. کتاب 115 صفحه ای «انسان و محیط زیست» توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش تهیه شده است. «آب، سرچشمه زندگی»، «خاک، بستر زندگی»، «هوا، نفس زندگی»، «انرژی، حرکت زندگی»، «زباله، فاجعه محیط زیست»، «تنوع زیستی، تابلوی زیبای آفرینش» و «محیط زیست، بستر گردشگری مسئولانه»، سرفصل های این کتاب هستند. در فصل یا درس دوم کتاب «انسان و محیط زیست» با عنوان «خاک، بستر زندگی»، به موضوع محصولات تراریخته و مهندسی ژنتیک در قالب «محصولات غذایی تراژن» و نقش آن در تامین غذا و امنیت غذایی پرداخته شده است. تنظیم: سعید میرشاهی عکس: سینا معتمدراد
1396-09-01
|
|
منبع : اداره روابط عمومی و ترویج یافته ها |